onsdag den 26. juli 2017

Svenske Kötbullar på menuen :-)

Foto: Sara B. Hansen
Det her er og bliver bare et hit og ikke mindst fordi at de gode tyttebær dertil bare smager så godt :-)
Denne gang har jeg været så heldig, at få et glas, direkte importeret fra Kötbullarnes eget land, af vores nabo, som tak for at passe hus :-)

4 personer:

Kötbullar:
500 g. kalv/svin
1 dl. Rasp
2 dl. Mælk
1 æg
1 stort løg, finthakket
1oo g. bacon i små stykker
1½ tsk. Hvid peber
Salt
1 tsk. Allehånde

Sovs:
1½ dl. Grøntsagsvand (evt. vand tilsat lidt grøntsagsbouillon hvis du ikke har kogt grøntsager)
1 spsk. Flydende Oksefond
1 dl. Fløde
1 spsk. Ribsgele
Salt og peber
2 tsk. Maizena rørt ud i lidt vand
Evt. kulør

Tilbehør: Tyttebær er en nødvendighed(synes jeg)! Kartofler eller kartoffelmos smager godt dertil men alternativer som grov blomkålspuré kan bestemt også bruges, hvis man ikke er bange for at være lidt utraditionel.


Bland mælk og rasp og lad stå 10 min.

Sauter bacon på en tør pande til de begynder at tage lidt farve, tilsæt løg. Steg videre nogle min til løgene er klare.
Rør kødet med salt, bland med æg, raspblanding, løg og bacon samt krydderier, rør den godt. Lad gerne stå 3o min. Er farsen for fast, kan der røres lidt vand i.
Form små kødboller med en fugtet teske og steg kötbullarne i flere hold, i fedtstof (jeg foretrækker en blanding af smør/olie).
Det er vigtigt at de ikke bliver for store og meget gerne nogenlunde ens i størrelsen. Rys panden ind i mellem for at holde dem runde i det. Hvilket dog kan være svær at opnå helt :-)
Kom grøntsagsvand og fløde i en gryde, tilsæt de øvrige ingredienser kog op og jævn med maizena. Smag til med salt, peber og ribsgele.

 Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar