mandag den 31. juli 2017

Stegt flæsk med persillesovs, kartofler og Rødbeeeede......

Foto: Sara B. Hansen.
En klassiker på menuen....det er meget sjældent vi får denne ret, men det smager altså godt en gang i mellem.
Denne gang får øko. grisebassen følgeskab af nye kartofler, en let persillesovs og en lun rødbede- & æblesalat som jeg selv holder meget af og jeg synes klæder retten godt.
Flæsken er stegt i ovnen, for det synes jeg er både det nemmeste og bedste.



Foto: Sara B. Hansen.
Ingredienser 2 pers.

Stegt flæsk:
300 g. øko. flæsk i skiver
havsalt

1 kilo kartofler (nye)

Persillesovs:

1 spsk. smør
1 spsk. hvedemel
2 dl. letmælk
1 bundt persille
Lidt citronsaft ca. 1 spsk.
evt. en lille smule herbamare grøntsagsboullion fra A. Vogel i (kun på størrelse med en ært)

Salaten:
2 store rødbeder ca. 400 g. 
1 æble i tern.
2 tsk. dijon sennep
3 spsk. olivenolie
1 spk. eddike ( jeg brugte en mangoeddike men æbleeddike er også fint)
1 fed knust hvidløg
1- 2 tsk honning
Salt og peber
masser af persille

Tænd ovnen på 200 grader. Kom bagepapir i en bradepande og sæt risten over. Strø groft havsalt på skiverne og fordel dem på risten, Bages ca. 30 min ved 200 grader til de er gyldne. Vendes undervejs,

Pil kartoflerne og kom i en gryde med saltet vand. Kog dem.

Kog rødbederne med skræl i ca. 20-30 min til de er møre. Hæld vandet fra dem og kom koldt vand over. Nu kan skrællen nulres af. Rør dressingen sammen og  skær rødbeden i tern. Skær også æblet i tern. Vend den lune rødbede og æblet med dressingen. Drys lidt ekstra persille over.

Smelt smør i en gryde. rør melet i. Pisk mælken i en dl. af gangen. Rør den godt sammen og lad den koge op så den jævnes helt.Hvis den er for tyk så kom en slat mælk mere i. Smag til med salt, peber og citronsaft og masser af persille. Jeg kommer gerne en lille smule grøntsagsbouillon i. Men der er jo smag og behag.

Server den sprøde flæsk med tilbehøret.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

1 kommentar:

  1. I Nordjylland havde slagterne både fersk og saltet stribet flæsk. Den service havde man ikke, da jeg flyttede til Sønderjylland. Derfor salter jeg skiverne aftenen før, så får flæsket mere smag.
    Elsebeth

    SvarSlet