mandag den 3. april 2017

Græsk Giouvetsi med kalvekød og Krithariki.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne lækre ret var måske egentlig lidt for "fin" til at blive serveret som sådan en hverdagsret - men det blev den altså i dag og nøj hvor den smagte lækkert!

Smagfuld og med mørt og lækkert kalvekød, peberfrugt, gulerod, tomat og de særlige græske nudler "kritharaki". Kanelstangen der koger med giver en autentisk græsk smag uden at dominere retten,

Opskriften kan klart anbefales- evt. i weekenden når der ofte er lidt bedre tid. Jeg fandt de græske nudler lidt tilfældigt da jeg var i Aldi forleden, Måske de havde græsk tema. 
Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser til 4 personer:

700 g. kalvekød i tern
2 store rødløg.
3 gulerødder i skiver.
1 rød peber i tern.
1 dåse flåede tomater.
2 spsk. tomatkoncentrat.
1 tsk. sukker
1 glas vand
1 glas rødvin
salt og peber
1 kanelstang
½ dl olivenolie
300 g. Kritharaki (Orzo græske nudler)
100 g. revet ost eller feta

Salat:
1 agurk i tern
1 bakke sherry tomater , halveret
1 rødløg i tern
1 avokado i tern
Lidt citron olivenolie
salt og peber
Evt. lidt feta og bredbladet persille.

Foto: Sara B. Hansen.

Dup kalvekødet tørt med køkkenrulle. Varm olie i en god gryde og svits løg og gulerod i 5 min. ved medium varme. Skru lidt op og tilsæt kalvekød og brun det god af,
Tilsæt rødvin og tomatkoncentrat og lad det reducere,Tilsæt de flåede tomater, peberfrugt,vand, sukker, salt og peber samt kanelstang. Skru ned og lad retten simre i 45 min.

I en anden gryde svitses Kritharaki nudlerne i lidt olivenolie til de er let gyldne. Kom dem i et ildfast fad og vend sammen med saucen. Fjern kanelstangen.Dæk med folie og sæt i ovnen ved 180 grader i 30 min. Tag retten ud og fjern folien. Riv ost henover og sæt i ovnen i yderligere 15 min.
Server med en simpel græsk salat til.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

6 kommentarer:

  1. Lækkert ! Jeg har lavet den med kyllingestykker- og det smager også græsk og godt. Vh Ane

    SvarSlet
  2. Tak Ane, lyder godt med Kylling......det vil jeg prøve😊

    SvarSlet
  3. Hej Sara.
    Skal de græske nudler ikke koges inden de skal steges?
    Håber vi kan prøve opskriften i dag 😊
    Vh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ked af at jeg ikke har set din kommentar Rikke- men det er som jeg skriver. de ujgte tørrede nudler skal svitses lidt gyldne i olien og koges færdige i retten .Kh Sara

      Slet
  4. Super lækker opskrift. Tak. 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din tilbagemelding- glæder mig at den faldt i god jord :-)

      Slet