lørdag den 25. februar 2017

Fastelavnsboller med sveske og creme.

Foto: Sara B. Hansen.
I år fik jeg lige prøvet at lave en ny variant af fastelavnsboller. nemlig en af vandbakkelsesdej. De er virkelig skønne og har også flere fordele, man slipper for at ælte og bruge tid på at hæve, trille boller m.m.så på den måde er de hurtigere og der er mindre sukker i. 
Smagen er god og er du ikke lige til svesker, så kan du bare fylde dem med f.eks. hindbær, æble eller abrikos. De smager bedst samme dag som de er bagt så derfor skal man ikke lave større portion en man kan spise.


Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift ca. 7 boller

Vandbakkelser: 
2½ dl vand
100 g smør
130 g hvedemel

4 æg
Sveskekompot:
150 g svesker uden sten 
1 dl vand
1½ spsk. sukker
vaniljekorn fra ½ vanijestang
Vaniljecreme:
2,5 dl. sødmælk
3 æggeblommer
75 g. sukker
1 vaniljestang
20 g majsstivelse
Desuden: 
2 dl. fløde
1 spsk. Flormelis


Lav først cremen og sveskemosen, da begge dele skal køle af inden bollerne samles. Dette kan evt. gøres i god tid før.
Sveskemos:
Skær sveskerne i mindre stykker og lade dem simre i en lille gryde sammen med vand, vanilje og sukker. Læg låg på og lad dem simre i ca. 10-15 min tilsæt evt. en lille smule mere vand undervejs om nødvendigt. Blend dernæst mosen og afkøl.
Vaniljecreme:
Flæk vaniljestangen og kog mælken med kornene og stangen i. Pisk æggeblommer og sukker helt hvide og stive. Tilsæt majsstivelsen uden at piske, den skal bare vendes i. Hæld den kogende mælk (uden selve vaniljestangen) ned i æggemassen. Hæld derefter over i gryden igen. Kog op under kraftig piskning, til cremen tykner. Lad køle før brug. Cremen kan holde nogle dage i køleskab. Kom vaniljecremen i en sprøjtepose.

Vandbakkelser:
Tænd ovnen på 200 grader. 
Kom vand  og smør i en gryde og bring det i kog. Drys melet i, og rør kraftigt med en grydeske eller et piskeris, til dejen slipper grydens sider og er glat og fast. 
Tag gryden af varmen, og lad dejen køle så den kun er lunken. 
Slå æggene ud i en lille kande eller skål. Pisk æggene i dejen lidt ad gangen. Der skal piskes godt, når æggene tilsættes. Rør/pisk kraftigt til dejen er helt glat. 


Kom gerne dejen på  en sprøjtepose  og klip et stort hul. På denne måde kan du lave flotte toppe på en bageplade med bagepapir. Bag vandbakkelserne i ovnen i ca. 25 min.til de er gyldne. Lad dem efterfølgende afkøle på bagerist.

Pisk fløden til tykt skum og vend den i den afkølede creme, så den er helt ensartet. 

Skær nu de afkølede vandbakkelser næsten helt igennem. Fyld vandbakkelserne med sveskekompot eller abrikos, hindbær eller æblekompot og top med en god portion vaniljecreme v.h.a. sprøjteposen.Fold låget henover igen og drys bollerne med sigtet flormelis. 

OBS:  Du må ikke åbne ovnen, før bagetiden er gået, da kagerne let falder sammen. Giv dem heller et øjeblik mere hvis du er i tvivl om hvorvidt de har fået nok ;-)


Find også Saras Madunivers på FACEBOOK


Foto: Sara B. Hansen.

3 kommentarer:

  1. De ser sandelig lækre ud - lige til at gøre efter. Sara, det er en god idé at stikke et hul i siden på dem, når de kommer ud af ovnen. Så kan dampen slippe ud, og de bliver ikke bløde.

    Helt ærligt, så undrer det mig, at der er så mange, der er glade for din blog - når de ikke engang orker bare at skrive en pæn bemærkning (d.v.s. lige med undtagelse af, når der er chance for at få en gave ...). For mig er gaven, at du er der!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, tak for husmoder tippet om at stikke hul i siden- det skal da bestemt afprøves næste gang.
      Tak for dine søde kommentarer, det er altid dejligt at høre fra dig og heldigvis sker det da også, at andre ind i mellem skriver lidt. Mange gør det på min Facebook side hvor jeg også deler opskrifterne. Jeg tror en del finder det lidt lettere.
      Kh Sara

      Slet
  2. Javel ja! Jeg er så ikke på noget som helst. Jeg måtte dog overgive mig og forleden købe en Apple-telefon, da den gamle desværre ikke kunne mere. Det bliver ikke mig, man kommer til at se alle vegne i det offentlige rum knevre løs med den klistret til øret. Jeg er ofte udsat for, at en person jokker lige ind i mig, fordi vedkommende går og har travlt med at skrive en besked og ikke tænker på at se sig for. Er de mon bange for deres eget selskab, siden der hele tiden skal ske noget, der kan holde deres egne tanker langt væk. Telefonpandemien rammer aldrig mig. Nåh, dem om det ...
    Elsebeth

    SvarSlet