mandag den 9. januar 2017

Sprød øko.kyllingbrystfilet med spinat og bulgur.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne opskrift er en nem og lækker måde at servere kylling på og efter min bedre halvdels opfattelse en "rigtig god måde at tilberede spinaten på".
Så hvis du har nogen derhjemme der er lidt skeptiske når det kommer til den vitaminrige og lækre grønne spinat som giver bomstærke overarme - ja så er det måske med den her opskrift at du kan få skepsis vendt til kærlighed :-)

Jeg synes selv at Øko. kylling smager bedre end konventionel og derfor vælger jeg ofte at købe det. Hellere spise det færre gange  og af god kvalitet end den "saltvandpumpede" version(som iøvrigt også er svær at finde med skind på som fileter).

Foto: Sara B. Hansen.

2 personer:

2 dejlige Øko. kyllingbryster med skind.
Salt og peber
Smør og olie

1 pose optøet spinat i hele balde fra frost
1 løg finthakket
2 fed hvidløg
2 dl. fløde
salt og peber
saft fra ½ citron
2 tsk. røget paprika
½ tsk. chiliflager
100 g. revet cheddarost

2 dl. bulgur
3 ½ dl. vand
1½ spsk. fl. grøntsagsbouillon eller granulat som fx. Mega alkrydda(fås ved din lokale tyrkiske e.l. bazar)

Kyllingfileten krydres med salt og peber.Smelt smør og olie og steg kyllingbrystet med skindsiden nedad i ca. 5-6 min. til skindet er sprødt og gyldent. Vend herefter og steg i 3-4 min på den anden side. Sæt dem til side.

Kram vandet af spinaten. Kom lidt olie i en gryde og sauter løg og hvidløg 3-4 min. Kom spinaten ved og hæld fløde samt kyllingfond ved.Tilsæt krydderier og lad simre lidt.

Kom spinatblandingen i et lille ovenfast fad. Skær hver kyllingfilet i to halve med et skrå snit og læg ovenpå med skindsiden op. Drys med revet ost over og sæt i ovnen i 20 min.ved 200 grader.

Kog imens bulgur i vand tilsat Mega alkrydda eller grøntsagsbouillon.

Server retten med bulgur til.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.
Foto: Sara B. Hansen.







2 kommentarer:

  1. Jeg er med på næsten hvad som helst, når bare der er hel spinat i retten. Engang fik vi dette tilbehør på en italiensk restaurant, og vi har fået det ofte lige siden. Det er med hel spinat, hvidløg, finthak. løg og tomater i. Så jeg vil anbefale, at du også kommer tomater i - det bliver retten kun bedre (og smukkere!) af. Men nu har jeg også været nærmest besat af tomater, fra jeg var en lille pige.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, ja det vil sikkert også smage dejligt, det må jeg prøve næste gang :-) Kh Sara

      Slet