tirsdag den 20. december 2016

Pannetone - Italiensk julebrød med tranebær, appelsin, mandler og mørk rom.

Sara B. Hansen.
Sidste år bagte jeg dette skønne italienske søde julebrød og jeg tror det skal klemmes ind igen i år.Jeg synes godt at det kan blive lidt for meget med alverdens tørret og kandiseret frugt i, derfor er der kun brugt tørrede tranebær og kandiseret appelsin samt mandler ovenpå, ligeledes er der revet appelsin og citronskal samt vanilje.
Jeg synes det blev et rigtig flot og lækkert brød med en dejlig blød og fluffy krumme. Måske har du også lyst til at prøve?

Har man ikke en pannetone form, så kan man bruge en høj springform og så lave en ekstra høj ring af bagepapir der foldes nogle gange(og klipses sammen) og komme den ned i formen så den når ca. 5-8 cm op over.


Sara B. Hansen.

Ingredienser 1 brød:

4 tsk. lunken mælk

30 g. gær
200 g. blødt smør
5 æg
1 tsk. vaniljekorn (urtekram)
100 g. flormelis
Revet skal af en øko. appelsin
Revet skal af 1 øko. citron
500- 550 g, hvedemel
1 lille tsk. salt
70 g. tørrede tranebær
70 g. kandiseret appelsinskal, hakket
3-4 spsk. mørk rom

Pynt:

30 g.smuttede og grofthakkede mandler
1 spsk. flormelis
1½ spsk. æggehvide


Sara B. Hansen.

Start med at røre gæren ud i mælken. I en anden skål piskes smør, vaniljekorn samt flormelis til en lys og luftig masse. Tilsæt æggene et af gangen og pisk grundigt i mellem hver gang, rive appelsinskal og citronskal ned i massen. Bland mel og salt i en stor skål. Lav en fordybning i melet og tilsæt gærblandingen samt æggemassen og fold dejen sammen med en ske til det begynder at blive en klistret, blød sammenhængende dej- gør dette ca. 5 min. Ven dejen ud på et rent meldrysset bord og ælt dejen grundigt i 8-10 min. Lad hæve under et fugtigt klæde i 2 timer.

Imens varmes de tørrede tranebær samt appelsinskallen i den møke rom i en gryde ca. 8-10 min. ved lav varme til rommen er absorberet. Sæt til side i en skål og lad køle.


Vend dejen ud på et meldrysset bord og ælt de tørrede, rommættede tranebær og appelsinstykker i dejen. Kom den i en smurt pannetoneform eller som beskrevet en springform med ekstra kant på.

Lad efterhæve i Ca. time. pisl æggehvide og flormelis sammen, dette pensles ovenpå brødet og det drysses med mandler. Sæt i en 180 grader varm ovn (varmluft), miderst. Lad brødet bage i ca. 50-60 min. ( mærk efter med en kødnål eller strikkepind, at der ikke hænger dej ved) til brødet er gyldent og gennembagt. Lad køle lidt i formen inden det tages ud. Ved servering, drysses med flormelis.

Find mig også på FACEBOOK


Sara B. Hansen.
Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar