mandag den 23. juni 2014

PERFEKTE snobrød til aftensmad :-)

Foto: Sara B. Clausen.
Sankt Hans aften blev fejret herhjemme i haven og jeg lyver ikke når jeg siger at jeg aldrig har smagt så gode snobrød! Ingen klæbrig dej eller forkullede. Nej lækre sprøde og gennembagte og med skinke i midten- MUMS! 
Vi fik dem med en masse lækre grøntsager og en holiday dressing at dyppe det grønne i.
En rigtig overskudsmor, havde selvfølgelig selv lavet nogle snobrødspinde, sådan på vej hjem fra arbejde- men sådan er jeg jo ikke (altid). Så jeg købte simpelthen nogle med metal på spidsen i Kvickly- samtidig synes en sygeplejerske som mig jo, at den slags er lidt mere hygiejnisk( i disse akkrediteringsdage, har jeg om muligt fået endnu mere fokus på det. Overvejer at ligge mig selv i sprit herhjemme :-) hø,hø
Nå men det metal i midten- måske er det også med til at de blev bedre gennembagt, det vil ligesom forsvare at jeg gav 40 kr. pr pind! Det og så tålmodighed og hyppig venden over bålet.Jeg blev inspireret af en opskrift fra Arla. Kom en skive god skinke i midten, sno dejen om og når de er gennembagte, så kommes der lige en ostestav eller 2 derned, som smelter.


Tilføj billedtekst
Foto: Sara B. Clausen.

4 personer:

Dej:
35 g. smør
3 dl. minimælk
1 dl. koldt vand
25 g. gær
2 tsk. sukker
en lille tsk. salt
400 hvedemel
100 g. Rugmel

Desuden:

4 skiver god skinke.
8 ostestænger, skåret af cheddar, emmentaler eller bare alm. skæreost.
4 snobrødsstænger
Foto: Sara B. Clausen.


Foto: Sara B. Clausen.

Smelt smøret i halvdelen af mælken enten i en gryde eller i mikroovn. Bland med resten af mælken  samt vandet så det er lunkent. Rør gæren ud deri. Tilsæt sukker og salt og begge typer mel til dejen er fast nok til at ælte. Lad den hæve en time. Del i 4 klumper og tril dem til lange pølser. Kom skinke rundet om pinden(smør den evt. lidt med olie for at være sikker på at det slipper let) herefter vikles dejen rundt om pind med skinke og klemmes lidt sammen. Bag snobrødene over gode gløder i passende afstand- vend dem hyppigt og vær tålmodig. Tag brødet af pinden og kom ostestænger i, varmen får dem til at smelte.Server med masser af grønt. Ketchup m.m.

Find mig også på FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.

4 kommentarer:

  1. Hej Sara.
    uhm du har så meget ret, de er bare fantastiske de snobrød :-). Hvorfor har man ikke tænkt på det med skinken og osten før?......
    Tak for en god blog son bliver flittigt brugt:-)
    hilsen Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marlene - heller ikke sidste gang de bliver lavet sådan her :-)
      Kh Sara

      Slet
  2. Sikke en lækker opskrift. Mange tak for den :)
    Hvor er dine fine snobrødspinde fra?

    SvarSlet