lørdag den 22. februar 2014

Falafel i fuldkornswraps med masser af grønt, guacamole og yoghurt dip.

Foto: Sara B-Clausen.
Jeg elsker falafler - alene navnet kan jeg lide, det lyder som en sjov eventyrfigur eller noget :-) Jeg har lavet disse med stor inspiration fra seneste nummer af MAD! men med en del tilpasninger. Jeg plejer at lave falafel med kikærter jeg har udblødt men det fungerede faktisk rigtig fint med dåse kikærter og det har jeg længe haft lyst til at afprøve.
Det er god og sund mad og jeg synes det smager fantastisk.

Foto: Sara B-Clausen.
Foto: Sara B-Clausen.


Ingredienser 4 personer:

Falaffel:
1 Løg
2 fed hvidløg
skal af 1 citron, øko
1 spsk.solsikkeolie
1 spsk. spidskommen, stådt
1 spsk. korinander, stødt
½ spsk chiliflager
2 dåser kikærter
1 æg
1 spsk. thahin
75 g. hvedemel
5 spsk sesamfrø
salt og friskkværnet peber

3 dl. solsikkeolie til stegning

Foto: Sara B-Clausen.

Guacamole:
1 moden avokado
3 spsk. græsk youghurt
1 fed knust hvidløg
Salt og peber
Lidt chiliflager
½ finthakket rødløg
Lidt limejuice

Youghurtdip:
1 dl. græsk yoghurt
1½ spsk santa maria urteblanding
1 tsk. chiliflager
1 tsk. hvidløgspulver

Grøntsager:
2 rødbeder revet og vendt med saften fra en halv citron
3-4 gulerødder, revne
1 lille
1 agurk
1 bakke cherrytomater, kvarte

Tilbehør: Fuldkornstortilla

Foto: Sara B-Clausen.

Dræn væden fra kikærterne, blend kigærter, løg, hvidløg, krydderier, olie, citronskal til en jævn masse og vend den med æg, hvedemel, sesam. Form små ovale kugler med en dessertske.
Varm olien i en god pande og steg kuglerne af nogle omgange til de er sprøde og gyldne, lad dem dryppe af på køkkenrulle.

Mos avokadoen med en gaffel og bland med de øvrige ingredienser. I en anden skål blandes yoghurt med krydderier. Begge "drssinger" kan laves lidt tidligere og sættes på køl- Falafler kan også laves på forhånd og varmes i ovnen inden servering-

Gør alle grøntsagerne klar og lun fuldkornswraps enten i mikroovn eller alm. de må ikke få så længe at de bliver tørre.

Server det hele ved bordet så man selv kan lave sin wrap lige som man ønsker den :-)

Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B-Clausen.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar