onsdag den 11. december 2013

Joulutortut - Finske julesmåkager.

Foto: Sara B. Clausen.
Kunne slet ikke stå for disse fine småkager, som jeg så i Feminas juletillæg "julebag og Knas". Jeg har jo et særligt forhold til Finland efter jeg som sygeplejestuderende tilbragte 3 fantastiske måneder I Vaasa på et Finsk hospital. Dog smagte jeg ikke disse kager mens jeg var der, det var faktisk mere de klassiske kanelbullar når vi skulle "Fika"(kaffepause).


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser -15 stk:
150 g. smør
2 spsk. sukker
150 g. mel
2 spsk. fløde
1 tsk. hjemmelavet vaniljesukker (mit valg)

Desuden:
Abrikosmarmelade ( Den økologiske fra Fior di frutta er god!)
1 sammenpisket æg
flormelis


Foto: Sara B. Clausen.

Kom smør, sukker(vanilje) og mel i en foodprosessor og kør til blandingen samles, tilsæt fløden og saml dejen.Lad den hvile i ca. 30 min.Rul dejen ud på et meldrysset bord til en tynd firkant. Skær dejen ud i små firkanter ca. 8x8 cm.
Skær en ridse ind i hvert hjørne. placer en klat marmelade midt på hver dejfirkant- bøj hver anden dejsnip ind mod midten. Pensles med æg og bages ved 200 grader i 10-15 min. Afkøles på bagerist og drysses med flormelis.

Find mig også på Facebook lige her : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar