mandag den 9. december 2013

Gløgg gryde med ristede mandler.



Foto: Sara B. Clausen.
Dette er min variant af en ret jeg så forleden på Arlas hjemmeside. Jeg synes det lød ret spændende med en ret hvor gløgg indgik. Egentlig er det vel ikke så skørt- rødvin er jo kendt i forhold til madlavning og mange af de skønne varme julekrydderier, gør sig også godt i mad. Det smagte virkelig skønt og kan serveres med kartoffelmos, ris, Couscous, spelt eller bulgur- alt efter hvad man er i humør til. Beregn lidt tid til marinering af kødet (evt. natten over). Hvis du bruger en anden type oksekød som fx. bov, skal retten simre væsentlig længere, for at kødet bliver mørt, men det er selvfølgelig også en lidt billigere udskæring. Jeg kunne også godt finde på at prøve med kylling.


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 personer:

10 g. smør
1 dl. smuttede mandler
4 spsk. soja
1 tsk. sambal Olek
600 g. okseinderlår
1½ dl. gløgg
2 spsk. kalvefond, flydende
1 dl. vand
1½ dl. madlavningsfløde
2 rødløg i ringe
1 fed hvidløg
4 blade grønkål, den grove stængel fjerenet, hakkes
Salt og peber
1 spsk. majstivelse
lidt vand

Tilbehør: kartoffelmos, ris, couscous e.l.

Skær kødet i tern og vend det godt med ½ dl. gløgg og 4 spsk. soja. Lad det mariner i en plastikpose eller anden beholder på køl mindst en time og gerne længere (evt. natten over).

Skold og smut mandlerne. Rist dem i lidt smør til de er gyldne. Lad dem køle af på et stykke køkkenrulle på en rist.

Tag kødet op af marinaden og dup det tørt. Brun det ved god varme i lidt smør ca. 2 min.tilsæt løg, hvidløg og svits i yderligere nogle min. Tilsæt kalvefond, gløgg, overskydende marinade fra kødet, sambal olek samt grønkål. Lad det koge under låg i ca. 5 min. Rør maizena ud i en smule vand og bland det med fløden, rør det i retten så den jævnes. Lad simre videre i 5-10 min. spæd evt. op med mere vand.Smag til med salt og peber.
Drys de ristede mandler over retten og server med det valgte tilbehør.

Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Foto: Sara B. Clausen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar