torsdag den 1. august 2013

Jordbærmarmelade med citron og vanilje.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg må erkende at jeg mere og mere foretrækker at lave min egen marmelade herhjemme - modsat tidens trend med "cremede" marmelader uden spor af hele bær, så kan jeg faktisk godt lide at der er hele bær i min. En anden fordel er naturligvis at man ved præcis hvad der er i, kan twiste efter hvad man har lyst til, bruge præcis den mængde sukker man kan lide, kan udnytte sommerens høst af vilde bær og dem som søde mennesker giver mig osv.osv.
Citron i jordbærmarmelade er bare godt- udover at tilføje pectin som jordbær ikke selv har meget af, så giver det lige en lille kant til jordbærsødmen, som virker super godt. Vanilje- ja det elsker jeg jo bare- jeg er og bliver en "vaniljepige".

Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser:
1 kg. frosne eller friske jordbær
500 mg. økologisk syltesukker med pectin ( der kan bruges mere - op til 1 kg.- hvis man foretrækker det meget sødt)
Revet skal fra en lille øko citron
Saften af citronen
2 stænger vanilje

Kom jordbær og sukker i en gryde- gem to spsk. sukker til at mase vaniljekornene fra de to stænger ud i. Så skiller vaniljekornene lettere fra hinanden, Flæk vaniljestængerne på langs og skrab kornene og mas dem godt ud i sukkeret. Kom det ned i gryden sammen med revet skal fra citronen (kun det yderste gule- det hvide hinde under er bitter). De tomme vaniljestænger ryger også med. Gem saften som skal tilsættes når marmeladen er næsten færdig. Sæt gryden på komfuret ved mellem varme og lad det koge stille og roligt op- jeg plejer gerne at koge den ca. 25 min. bærene må godt begynde at skille lidt synes jeg og i hver fald skal det koges til marmeladen er flot rød i farven.
Hæld på helt rene sylteglas- de skal vaskes grundigt, skoldes og tørres med en rent viskestykke. Jeg plejer at opbevare glassene køligt så det holder sig bedst. Der er jo ikke nogen konserveringsmidler i.

Foto: Sara B. Clausen.


https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar