onsdag den 15. maj 2013

Nam nam - dejlige indiske Naan :-)

Foto: Sara B. Clausen.
Denne gode opskrift er fra "Meyers Bageri" opskriftbog - som er rigtig skøn. Det er dejligt tilbehør til den krydrede indiske mad som vi elsker herhjemme. Opskriften giver 5 store dejlige luftige og bløde naanbrød som er sprøde på ydersiden. Du kan pensle dem og drysse dem med lige hvad du har lyt til. Jeg lavede to varianter  med sorte sesam (kunne også have været nigellafrø) og en med koriander og løgpulver- begge smager SUPER! Jeg har brugt halv mængde af fedtstof og lidt mindre gær - og det fungerede helt fint(skriver som jeg gjorde).


Foto: Sara B. Clausen.

Opskrift:
2½ dl. lunken vand
25 g. gær
1 dl. græsk youghurt 2%
1 æg
½ dl. smeltet smør
10 g. havsalt
10 g. sukker
ca. 650 g. hvedemel

Desuden: Lidt olie til pensling og frø til at drysse med fx. Nigellafrø. sesam, spidskommen eller friske krydderurter.


Foto: Sara B. Clausen.

Hæld lunken vand i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt youghurt, æg, smeltet smør, salt og sukker og ælt dejen smidig og glat. I hånden er det ca. 10 min og på maskine 8 min. De sidste 5 på fuld hastighed.
Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 2 timer.

Vend ud på et meldrysset bord og og del i 5 stykker. Lad ligge i yderligere 30 min.Forvarm ovnen til 200 grader varmluft.

Form herefter aflange, flade dråbeformede brød, lidt tykkere i kanten end i midten lægges på bageplade med bagepapir.Pensles med olie og drysses med de ønskede frø eller korianderpasta og lidt løgpulver.

Sæt i ovnen i ca. 8-10 min. Det skal være bløde i midten og sprøde udenpå. Afkøl på bagerist og server til Indisk eller pakistansk mad.


Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar