torsdag den 28. marts 2013

Lammeculotte med rosmarin,hvidløg og citron.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg elsker påske- mest af alt fordi det er så nemt og også billigere at skaffe sig noget dejligt lammekød! Jeg ved at ikke alle holder af denne spise, selvom jeg har svært ved at forstå det, for jeg synes det smager gudommeligt. Min absolutte yndlings udskæringer er Lammefilet, Lammeculotte og så lammekøllen. Sidstnævnte har jeg også i fryseren og håber at lave snart. Aftenens skønne ret bestod af Lammeculotte vendt i masser af hvidløg, timian,romarin,revet citronskal m.m serveret på bund af rodfrugter og med haricot verts og røsti. MUMS!!

Foto: Sara B. Clausen.
Ingredienser 3-4 pers.

2 flotte lammeculotter på 400 g. stykket.
1 solo hvidløg, knust (stort et feds hvidløg)
4 kviste frisk rosmarin, hakket
5 kviste timian, hakket
Revet skal og saft af ½ øko.citro
Flagesalt og friskkværnet peber
Lidt god olivenolie
1 spsk. smør og 1 spsk. olivenolie til stegning

2 pastinakker
1 skive knoldselleri ca. 3 cm tyk
4 gulerødder
5 rødløg, både
5 kviste frisk timian
Olivenolie
Flagesalt

Tilbehør: En pose friske Haricot verts (grønne bønner) nippet og kogt så de endnu har bid i letsaltet vand ca, 6 min. Kom gerne et fed hvidløg i vandet og drys med persille inden servering.
Desuden Røsti- jeg brugte dem fra frost (Børnene elsker dem). Hvis du savner sauce kan grøn pesto anbefales som alternativ. Kom lidt henover lammekødet- det smager dejligt!

Foto: Sara B. Clausen.
Rids culotterne i tern og gnid kødet godt med de hakkede urter,flagesalt, friskkværnet peber og ½ solofed hvidløg pr. culotte samt revet citronskal. Hæld lidt olivenolie henover og pres den ½ citron over kødet. lad stå i ca. 30 min og marinere.
Imens skrælles og snittes grøntsagerne i grove stykker og løget i både. Drys timian over og vend med lidt olivenolie og flagesalt. Kom rodfrugterene i et ildfast fad.
Varm en pande godt op med en blanding af smør og olivenolie. Brun lammeculotten i smørblandingen 2 min. på fedtsiden og 1 min på den anden side. Placer ovenpå rodfrugterne.
Sæt Røsti i en varm ovn 200 grader, efter 15 min. sættes fadet med grøntsager og culotter også i ovnen.Efter 30 min tages culotten ud og får lov at trække i 10 min. Kog Haricot verts (som beskrevet længere oppe) og server herlighederne med et godt glas rødvin til :-)

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar