onsdag den 6. februar 2013

Paratha - stegte fladbrød.

Foto: Sara B. Clausen.
Paratha er af samme genre som Roti og Chapati og som alle er den type Indiske brød, som er gode at servere til en god curry. Piratha adskiller sig dog ved at være mere flagede og fluffy, hvilket skyldes at man ruller dejen på en anden måde og at der bruges lidt fedtstof i lagene- dette behøves dog ikke være den helt vilde mængde!


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 6 stk:

2 dl. grahamsmel
6 dl. hvedemel
1 tsk salt
3 dl vand
2 spsk. olie eller smeltet smør


Foto: Sara B. Clausen.


Bland de to typer mel og salt og tilsæt vandet lidt af gangen. Dejen skal have en smidig og blød konsistens. Sæt dejen på køl i ca. 30 min.
Tag herefter dejen ud af køleskabet og form til 6 boller, på et meldrysset bord. Rul hver bolle til en aflang pølse, som trykkes flad. Pensles på midten med lidt fedtstof, hvorefter kanterne bøjes ind over midten, således at fedtstoffet gemmes i midten af pølsen.
Herefter rulles pølsen sammen som en snegl, brug evt. lidt ekstra mel og vend sneglen i den. Rul den rund og flad med en kagerulle.
pensl en smule fedststof på panden og når den er varmet op, lægges parathaen på og bages til overfladen bobler op.
Vend parathaen og steg den på den anden side. Ved behov kan der ind i mellem pensles lidt fedtstof på panden.



Foto: Sara B. Clausen.
Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud :-) og ligner til forveksling dem jeg har fået på indiske restauranter. Jeg var ikke klar over de rulles på denne specielle måde.
    /Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa tak, må indrømme at jeg heller ikke tidligere havde prøvet at rulle dem på den måde, men det fungerer rigtig godt og gør dem lette og flagede.
      Kh Sara

      Slet