fredag den 1. februar 2013

Appelsinfromage.

Foto: Sara B. Clausen.
Så er der "Old school dessert" på programmet- egentlig havde jeg tænkt mig at det skulle være citronfromage som jo også smager skønt- men nu havde jeg så bare nogle øko appelsiner liggende og så tænkte jeg hvorfor ikke appelsinfromage??(måske nogle børn vil forestrække dette, da ikke alle synes om citronfromage). I princippet kan man jo gøre som man vil og følge opskriften og så bare bruge citron istedet for appelsin- eller endda blande lidt ;-) Der er nogen der frygter alt hvor husblas indgår fx. at det giver "trevler" ikke stivner m.m.- jeg har nu aldrig haft det problem. Så længe man bare sørger for at udbløde sin husblas 10 min, klemme vandet af og så sørger for at der ikke er for store temperaturforskelle når man blander masserne- så går det fint!
Denne opskrift giver 6 portionsanrettede glas- men man kan selvfølgelig også bare vælge at servere det i en skål.


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser:

5 blade husblas
2 bægre past. æggeblommer
100 g. sukker
Revet skal af en usprøjtet appelsin
1½ dl appelsinsaft
2 bægre past. æggehvider
2½ dl. piskefløde

Pynt. evt. lidt flødeskum, usprøjtet appelsinskal og evt. lidt mynte.


  1. Kom husblas i en skål med koldt vand og lad det trække i 10 min.
  2. Pisk æggeblommer og sukker luftigt, hvidt og cremet. Tilsæt 1 dl. appelsinsaft.
  3. Klem husblassen og kom den i en skål, smelt den over vandbad, Knapt kogende vand er nok.Lad køle til fingervarmt Rør ½ dl appelsinsaft i, rør lidt af æggemassen i og hæld så blandingen over i æggemassen mens den røres/vendes sammen.
  4. Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål og med rene og helt tørre piskeris, så den kan blive rigtig stiv. Vend skålen på hovedet for at teste at de er stive( håb på at de er det, så du ikke får det i hovedet!)
  5. Pisk fløden stiv i en anden skål.
  6. Vend først de stive æggehvider i appelsinblandingen og dernæst flødeskum, gør det med lette bevægelser så luften ikke slås ud. Den skal bare være akkurat jævn og homogen.
  7. Hæld på portionsglas (eller i skål) og lad stå på køl i mindst 4 timer- gerne fra dagen før.
Foto: Sara B. Clausen.

Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Farmor havde fået en æbleskivepande i julegave. Juledag fandt hun en opskrift med 17 æg, og Nete piskede hviderne. Min svigermor var noget af en "bestemmemaskine", så Nete siger (med skålen over hovedet), "Se nu, for pokker, Karen", og stamper i gulvet. Farmor var den eneste, der fik den fornøjelse - alle 17 hvider plumpede ned over Nete. Nete, det søde menneske, sagde bagefter, "Det var egentlig synd, at der ikke var andre, der fik den fornøjelse at se mig!"
    Morale: Stamp endelig ikke i gulvet, mens du holder skålen over hovedet.
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Det vil jeg huske :-) Sikke en historie! God weekend Elsebeth.
    Kh Sara

    SvarSlet