torsdag den 13. december 2012

Forloren julehare med mos, sovs og tyttebær :-)

Foto: Sara B. Clausen
Fik lyst til at lave en julevariation af en ret jeg altid har været helt pjattet med- det kan godt være at det er total mormormad- men det smager altså bare helt vildt godt! Denne julede variant er super lækker med lidt nødder og æbler i farsen -foruden julens krydderier. jeg havde fundet et godt tilbud på hakket kød og lavede derfor en stor og en lille hare- så blev den ene smidt i fryseren til en anden dag ( du kan jo gøre det samme eller halvere opskriften). Vi fik også hvide slikasparges til- de var også på tilbud til 10 kr i Rema- for kødet gav jeg 40 kr. for 1000 g. Så alt i alt et billigt måltid til flere dage eller mange personer. Billederne er desværre ikke de bedste grundet aftenmørke og blitz- men retten er super.

Foto: Sara B. Clausen
Opskrift "Julehare":

1000 g. hakket kalv og flæsk (gerne magert)
1 stort løg eller to små, fintrevet
2 æg
2 dl. rasp eller havregryn
2½ dl. minimælk
2½ tsk. salt
Friskkværnet peber
2 tsk. 5-krydderi
1 tsk. allehånde
½ tsk. kardemomme
½ tsk. muskatnød
1 finthakket æble ( små tern)
50 g. hakkede hasselnødder
2 pakker bacon

Sauce:
3 dl. kalvefond
250 ml. Milda 7% fløde
2½ tsk. maizena udrørt i lidt vand
salt og peber
2 tsk. Ribsgele
evt. kulør

Mos:
1 kilo kartofler
4 persillerødder
1-2 spsk. smør
2 dl. mælk
salt

Tilbehør: Tyttebær

Rør kødet sejt med salt og tilsæt de øvrige ingredienser rør farsen sammen til en relativt fast fars, lad hvile lidt på køl. Smør to fade med lidt olie og form to fine harer i hvert fad. Læg bacon taglagt på. Krydder med salt og peber. Kom i en 200 grader varm ovn og steg i 15 min. Bland den varme kalvebouillon med fløden og hæld den ved haren, lad stege videre i 40 min. Hæld sovsen fra haren gennem en sigte over i en gryde. Varm saucen igennem jævn med maizena og smag til med ribsgele, salt og peber og evt. tilsæt kulør.

Skræl og kog kartofler og persillerod i usaltet vand til det er mørt. Mos dem og bland med smør og mælk samt smag til med salt og peber.

Server haren med mos, tyttebær og saucen og evt. lidt grøntsager.

Foto: Sara B. Clausen



2 kommentarer:

  1. åååhr, bare overskriften fik min mund til at løbe i vand! Jeg elsken forloren hare..Og har faktisk ikke fået det i ca. 5 år! Det må jeg snart lave.. og så med tyttebær, amen altså !:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa og tak - det er altså også bare så lækkert og denne version rigtig god, håber du vil synes om det :-)
      Kh Sara

      Slet