torsdag den 29. november 2012

Julemuffins med æble, kanel og appelsin.

Foto: Sara B. Clausen
Som den kvikke læser nok har bemærket er jeg så småt kommet i gang med at fylde nye juleopskrifter på bloggen og håber gennem december at kunne supplere løbende med  nye opskrifter. I år har jeg også gang i en fordej til honninghjerter, som jeg glæder mig meget til at smage.
Her er der lidt julemuffins, som jeg bagte her til morgen til nogle søde kollegaer et sted hvor jeg har været i klinisk ophold som et led i den uddannelse jeg er i gang med :-) Der er lidt fuldkornsmel i - det giver lidt mere fiber og kan hvis man ikke ønsker dette erstattes med alm. hvedemel.



Julemuffins ca. 20 stk:

2 dl. solsikkeolie
2 tsk. tørrede vaniljekorn (urtekram)
200 g. brun farin.
4 æg
2 store æbler skrællet og skåret i fine tern.
Saften af en hel appelsin (evt. lidt revet skræl, hvis du har en usprøjtet)
2 tsk. stødt Kanel
1 tsk. stødt Ingefær
1 tsk. bagepulver
2 tsk. Natron
½ tsk. fint salt
400 g. hvedemel
200 g. fuldkornshvedemel
1 dl. æblemost el.appelsinsaft
2 spsk. Chaisukker (urtekram)til at drysse på toppen inden de bages.

Pynt:  Ca.2 dl. glasur rørt med lidt appelsinsaft til en fast glasur og smuttede og hakkede mandler til drys.

Skræl æbler og skær i fine tern. Vend disse med appelsinsaften, så de ikke bliver mørke. Pisk æggene luftige sammen med brun farin og vanilje. Tilsæt olien i en tynd stråle mens du stadig pisker.Vend æblerne deri.  Bland mel og krydderier samt natron og bagepulver og sigt det i æggemassen sammen med salt. Rør æblemost eller appelsinsaft i dejen. Den er relativt fast i det.

Kom dejen i papir muffinforme som du enten sætter dobbelt på en plade eller kommer i en muffinform- det gør at de holder formen pænere og ikke flyder ud.Der skal fyldes ca. 3/4 op. drys med lidt chaisukker.

bag ca. 15 min ved 200 grader (varmluft). Lad dem køle inden de pyntes.


Foto: Sara B. Clausen









Ingen kommentarer:

Send en kommentar