onsdag den 24. oktober 2012

Saras lækre kartoffelbrød.

Foto: Sara

Foto: Sara

Bagte disse skønne boller i dag, som virkelig blev en kæmpe succes. Jeg har faktisk aldrig prøvet at bage med kartoffel men tænkt på det en del gange. Da jeg så samtidig er ramt af en sej forkølelse og helst ikke vil ud at handle var det oplagt at bage noget med udgangspunkt i det der nu var på lager. Jeg havde en rest kolde kartofler og resten fandt jeg på undervejs, som jeg ofte gør. Kartoflerne får brødet til at holde sig friskt og lækkert længere.

Foto: Sara

Foto: Sara
Opskrift ca. 15 stk.

200 g. kolde kogte kartofler, revet fint.1 dl. creme fraiche 6%
4 dl. vand
25 g. gær
2 tsk himalayasalt (urtekram)
1 stor tsk. Honning
2 spsk. olivenolie
150 g. fuldkornshvedemel
500 g. Hvedemel

Bland lunken vand med cremefraiche, salt og honning rør gæren ud i det. Tilsæt de revne kartofler og olien og rør det lidt ud. Tilsæt 150 g. fuldkornshvedemel. Lad det røre igennem i et par minutter. Tilsæt halvdelen af hvedemelet og ælt i 10 min. tilsæt gradvis det sidste hvedemel. Dejen skal slippe skålen. Det er en blød og lækker dej som føles let klistret men alligevel nem at arbejde med.

Lad efterhæve i en stor skål, tildækket med vådt klæde, i en time. Tag herefter dejen ud på et meldrysset bord og del den i to klumper. Rul hver af dem til en aflang pølse som du klapper lidt flade. Hak firkantede stykker af dejen med en brødpalet eller skær med en knviv. Sæt på plader med bagebapir. Lad efterhæve i 45 min. pensles med vand og bages i forvarmet ovn på 200 grader (varmluft) til de er gyldne, sprøde og lækre. Ca. 15 min. Det skal lyde hult når du banker dem i bunden.

Foto: Sara


12 kommentarer:

  1. Super super gode.. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak- har også selv bagt dem op til flere gange nu :-)

      Slet
  2. Har netop lagt en dobbeltportion på plader! Bruger kartoffelvandet som væden, det bliver de ikke mindre gode af! De er blevet et kæmpehit her hos mig, og de kommer til at blive en fast del af vores hjemmebagte brødsortiment!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at høre og tak for tippet!

      Slet
  3. Tak for en dejlig opskrift !

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, er selv ret vild med de brød :P og kommer lige i tanke om at jeg faktisk har nogle kogte kartofler i køleskabet.......må vis i gang! Kh Sara

      Slet
  4. Tak for en dejlig opskrift !

    SvarSlet
  5. Lyder lækkert - river du dem efter de er kogte? Bliver det ikke noget "most" noget? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, ja de skal være kogte og gerne kolde. Jeg river dem fint på mit microplane rivejern og det bliver ikke spor som mos, men fine løse flager :-) måske kan du se det på billedet i opskriften. Kh Sara

      Slet
    2. Hejsa, ja de skal være kogte og gerne kolde. Jeg river dem fint på mit microplane rivejern og det bliver ikke spor som mos, men fine løse flager :-) måske kan du se det på billedet i opskriften. Kh Sara

      Slet
  6. Så lækre brød. Og nemme at lave. Super måde at få brugt rest af begekartofler. Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) jeg er også selv så glad for den opskrift. Den fungerer bare altid godt :-)

      Slet