fredag den 5. oktober 2012

Chicken Parmigiana

Foto: Sara

I dag bladrede min ældste søn og jeg lidt i Newyorker by hearts nye fine kogebog, som officielt udkom i dag.
Jeg havde som tidligere nævnt forudbestilt et signeret eksemplar, som jeg er rigtig glad for at have modtaget. Der er mange spændende retter der skal prøves!

Retten i dag smagte virkelig skønt. Jeg lavede halv portion, da vi kun var mig og ældstesønnen hjemme og så må jeg indrømme at jeg reducerede ostemængden en del. For mig var det nok med ca. 50 g. Emmentalerost
og ligeledes rev jeg blot et tyndt lag parmesan over retten på mit microplane rivejern. Jeg skriver dog ostemængden som i den oprindelige opskrift men efter min smag kan den altså roligt reduceres noget.

Jeg valgte en mellemting mellem at lave min egen tomatsauce og at bruge min yndlings færdige. 
Dette ved at bruge Urtekrams gode mosede tomater på flaske (tilbud i Netto aktuelt) og så at blande den med Hvidløgspulver, oregano, basilikum, chiliflager, salt og peber samt lidt rørsukker. Det fungerede perfekt.
Desværre kæmper jeg med tiden aktuelt i.f.t. at tage gode billeder- Jeg bliver altså nødt til at lære at tage gode billeder også uden dagslyset, som jeg klart foretrækker anyday!


Foto: Sara
Foto: Sara


Ingredienser til 4 personer:

4 kyllingebryst filleter
3 dl. rasp
1½ tsk. hvidløgspulver
2 tsk.tørret oregano
2 tsk. tørret basilikum
1 spsk. Tørret persille
salt og friskkværnet peber
1½ dl. mælk
olivenolie til stegning

Desuden:
250. g. frossen spinat, optøet og presset godt for væde.
Salt og friskkværnet peber
250 g. champignon, rensede og i skiver
150. g emmentalerost i tynde skiver
2 dl. fintrevet parmesan
Ca. 1 liter tomatsauce god købe model eller hjemmelavet. (se min beskrivelse øverst).

Gå kyllingebrystfilleter efter for urenheder og dup dem tørre med køkkenrulle. Læg dem på et skærebræt og placer en frysepose eller køkkenfilm over og bank dem flade med en kødhammer. Ca. 1 cm tykke. Halver kyllingstykkerne.
Bland raspen med krydderier i en skål og hæld mælk i en anden skål.
Kom lidt olivenolie på en pande og varm op ved middel varme.Dyp kyllingstykkerne først i mælk og så i raspblandingen. Steg dem på panden i nogle min. så de er gyldne. tag dem af panden.
Kom Champignon på panden og steg dem til de er gyldne og væden fordampet. Krydr med salt og peber.

Pres så meget væde som muligt ud af spinaten. Skær emmentaleren i tynde skiver. Smør et ildfast fad let (jeg brugte lidt trøffelolie).
Hæld halvdelen af tomatsaucen i fadet og bred den ud. Fordel spinaten over. Krydr med salt og peber.

Fordel de brunede kyllingstykker ovenpå, herefter ost i skiver og de stegte champignon. Slut af med resten af tomatsaucen og revet parmesanost. Sæt fadet i en 200 grader varm ovn i ca. 30 min.

Server med friskkogt pasta, grøntsager eller brød til.

Jeg serverede med frisk fuldkornspaghetti vendt med citron/basilikumolie og lidt friskhakket persille.

Foto: Sara


Foto: Sara




Ingen kommentarer:

Send en kommentar