søndag den 25. september 2011

Mormors franskbrød

Foto: Sara B. Clausen


Jeg er jo som "sundhedsfreak" glad for fuldkorn, som også i dag sneg sig ind i opskriften, da min søn bagte pølsehorn til sin lejrskole(gode forresten!). Men denne opskrift har ikke set skyggen af fuldkorn, men smager åhhh så godt og duften og smagen, bringer mig lige tilbage til dengang min elskede mormor, bagte den slags til os. Vi kunne næsten ikke vente til de var kølet af, med at smage! En gang troede min søster og jeg, at vi havde regnet den ud, og gravede den bløde hvide krumme ud fra undersiden af brødet og stillede herefter den tomme skal tilbage : ) Vi var vist  ikke helt populære bagefter. Jeg har arvet hendes "Frøken Jensens kogebog" og synes det er så hyggeligt, at læse hendes sirlige små håndskrevne noter ud for opskrifterne.

Til to franskbrød:

6 dl mælk
50 g, smør eller margarine
50 g. gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
ca.1000 g mel

Mælk og fedtstof varmes, til det er lunkent. Gæren røres ud heri. Salt og sukker tilsættes. Lidt af melet gemmes til æltningen, det øvrige hældes i . Dejen tages ud på meldrysset bord og æltes til den er blank og sej, Stilles til hævning et lunt sted til den er dobbelt i størrelse. Ælt herefter dejen igennem og form til to brød der sættes på en plade. Brødene efterhæver i ca. 30 min. Ridses på skrå og pensles med æg. bages ca. 35-40 min min ved 200 grader. ( mormors note er : på 2. rille:)

Foto: Sara B. Clausen

4 kommentarer:

  1. Hej Sara,

    Sikke en dejlig blog du har:) glæder mig til at følge med i den:)

    Mvh
    Mariam

    SvarSlet
  2. 1000 tak dejligt at høre og i lige måde :-) Jeg kan se, at du har masser af spændende opskrifter på din side som jeg helt sikkert vil prøve!

    Kh Sara

    SvarSlet
  3. rigtig flot blog du har her :-) fine billeder du har, har lige puttet mormorbrød i ovnen, er udlært bager, glæder mig til at overraske mine kollegaer i morgen :) tak for en flot blog.

    MVH. Martin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa - Mange tak for din hilsen, det er rigtig dejligt at du kan lide min blog. Dine kollegaer er heldige, sådan at få et fint momor franskbrød (good old style) God weekend!. Kh Sara

      Slet